V minulém díle jsme se věnovali plavání. Dnes se zaměříme na cyklistiku a částečně běh. U kola jsou naprosto stěžejní dvě věci a to pevný a aerodynamický rám kola a pevná, dostatečně setrvačná a maximálně aerodynamická kola.
 
 

  

 

 

To ostatní je až druhořadé. Pevnost a aerodynamika rámu jde ruku v ruce s rychlostí, jakou jedete a projeví se výrazněji až při rychlostech nad 40km/hod. U kol, která se otáčí, je význam mnohem větší už při nižších rychlostech. Roli hraje pevnost, setrvačnost, aerodynamika, váha, počet a uspořádání drátů a další faktory. Mezi jednotlivými značkami jsou velmi významné rozdíly a i ceny tomu ve většině případů dost odpovídají. U nás například kultovní značka zipp sice odpovídá špičce v aerodynamice, ale zásadně zaostává pevností a do kopce (zvláště při šlapání ze sedla“ je prakticky nutné rozepínat zadní brzdu, aby kolo nebrzdilo o brzdové špalíky. O většině asijských značek snad raději ani psát nebudu. U nábojů a drátů hraje u drahých značek prim titan, případně i karbon u drátů a u ložisek keramika, která je tady více významná než keramické středy v případě klik s převodníky, kde nejde o tak vysoké otáčky.
 
Roli samozřejmě hraje i obutí kol a huštění, kde u těžších závodníků jsou preferovány jednoznačně galusky s vyšším tlakem, i když celkově už plášťové obutí převažuje.
 
Keramická ložiska ve středu, kladkách přehazovačky a dalších komponentech mají mnohem menší přínos, než jejich výrobci uvádějí a i přilba, návleky na tretry, kombinéza s rukávy, kšilt u přilby a další věci, jsou spíše nepodstatné.
 
To už více ušetří elektronická sada a možnost řazení na dvou místech bez nutnosti přehmatávání. A také bych nepodcenil kvalitu a pevnost klik u časovkových speciálů a také sladění použitých kol s brzdovými špalíky, pokud nechcete doslova hazardovat zejména ve sjezdech a tím spíše za mokra.
I význam aerolahví, plochých košíků, košíků za sedlem a dalších věcí je kolikrát více kontraproduktivní, než přínosný. Ale tady už jde o každého konkrétního závodníka a jeho zkušenostiJ
V případě běhu už toho zásadního tolik není. Rozhodně není dobré toho nést příliš s sebou, ale věci jako solné tablety, nebo rychlý gel, případně stimulant nebo pro některé kapesníčky, se rozhodně vyplatí :-)
 
 
Samozřejmě volíme lehčí boty, ale pro střední a dlouhý triatlon určitě odtlumené a ne závodní minimalistické. Po určité kilometráži už běžíme více přes paty než po špičkách a je to znát. Nést s sebou lahev, lahvičky s vodou, nebo další výživu, je potřeba jen tam, kde se nedá s občerstvovacím servisem spolehnout na organizátory. To je například pro domácí závody dost časté. Také se nedá spolehnout na kvalitu značky sportovní výživy a měli byste používat jen tu ověřenou a dostatečně otestovanou.
Příště ještě poslední díl na toto téma o doplňcích a výživě.
M.M.