V předchozích dvou dílech jsme se věnovali zásadnímu vybavení, které významně ovlivní váš výkon, v průběhu samotného závodu.
 

  

 

 

 

 

K tomuto patří i sportovní výživa a to zdaleka ne jen v případě samotného závodu. Tam je velmi důležité doplňování tekutin, anergie a minerálů, ale nic moc víc už neovlivníte. Tedy vyjma toho, jakým způsoben například energii doplňovat. Málo kdo ví, jak velké jsou rozdíly v kvalitě, technologiích, stravitelnosti a především využitelnosti jednotlivých značek a výrobců a ještě méně závodníků se orientuje v načasování doplňování energie a to zvláště v extrémnějších klimatických podmínkách. Složení jednotlivých gelů a nápojů je velmi rozdílné co do celkového obsahu energie a především co do forem cukrů, které obsahují a jejich rychlosti vstřebávání a délce působení. Pomalé gely s převahou maltodextrinů (škrobů) jsou úplně něco jiného než „rychlé“ gely s jasnou převahou jednoduchých cukrů. A je potřeba se v tom orientovat a občerstvování naplánovat a postupně doladit k dokonalosti pro dané podmínky závodu.
 
Ale výživa v závodě je jen třešničkou na dortu a zásadní je výživa v průběhu tréninkové přípravy. Regenerační nápoje, předzávodní suplementy a spousta dalších věcí sportovní doplňkové výživy, dnes umí doslova zázraky. Ovšem jen u pravidelného používání a odpovídající kvalitě. Není nic horšího, než při přípravě používat levné a minimálně účinné značky výživy a až v závodě „sáhnout“ po kvalitě. Tohle skutečně nefunguje :-)
Většina lidí dnes investuje zejména do elektroniky a dalších „vychytávek“, které vám přípravu spíše zpestří, ale ve finále nijak nepomohou. Ano, měření TF pomůže s tréninkem, a pokud máte zkušeného trenéra (také jedna ze zásadních investic, která se vyplatí více než cokoliv jiného), se určitě vyplatí a pomůže s řízením a kontrolou tréninku. Wattmetry vás zase naučí jezdit rovnoměrnějším tempem a neplýtvat tolik energií v kopcích a naopak flákat se ve sjezdech. Není to ale zdaleka to nejpodstatnější, co závodníka posune.
Nebudu zmiňovat hypoxické stany, které prodávám a které budou brány jako reklama, už z tohoto důvodu. Nebudu zmiňovat ani další oblasti, kterými se zabývám, z dosti podobných důvodů. Doufám ale, že jsem se v rámci možností, i když s konkrétními příklady, věnoval těm obecnějším příkladům, které vás mohou v případě vybavení a investic do něj, významně posunout.
M.M.