Minule jsem se věnoval triatlonovým speciálům, nyní se zaměřím na silničky. Většina silniček špičkových značek jako Scott, Trek, Specialized, nebo Italských klasik, má několik modelových řad.
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Ta nejvyšší řada každé značky se ale čím dál více začíná podobat časovkovým speciálům. Důraz už není kvůli materiálům tolik kladen na váhu silniček, jako spíše na pevnost rámu a aerodynamiku.
 
 
 
Zesílené profily všemožných tvarů, zkrácené a snížené zadní stavby, integrované brzdy a další vymoženosti dříve jen časovkových speciálů se čím dál více objevují i u silniček. A především u nejvyšších modelových řad. Samozřejmě v kombinaci s elektronikou.
 
 
Další novinkou je další specialita časovkových speciálů v podobě integrace představce přímo do rámu. Samozřejmě to dobře vypadá a má i své opodstatnění z hlediska aerodynamiky, ale také to velmi eliminuje možnost nastavení. Vše je bohužel na úkor pohodlnosti. Ale tak už to bývá, něco za něco.
 
 
Samostatnou kapitolou jsou kotoučové brzdy u silniček. Skoro bych čekal, že se už v letošní modelové řadě stanou samozřejmostí minimálně amerických značek, ale není tomu tak. Kotoučovkami se zatím osazují spíše „druhé“ a „čtvrté“ řady silniček nejznámějších firem. U dvojkové řady se tolik nedbá na aerodynamiku a dá se ušetřit na váze rámu a komponentů, což se „dováží“ kotoučovkami na rozumnou váhu. U čtvrté řady je to spíše experiment a snaha nabídnou něco moderního ve velmi přijatelné cenové relaci. Špičkové firmy prostě nenechávají nic náhodě a marketingovou strategii mají propracovanou do detailu, včetně kombinace osazení komponenty, koly, sadami, doplňky.
 
 
Takže větší boom v kotoučovkách nastane až s asi jejich oficiálním povolením UCI pro závody Pro tour a další cyklistické soutěže. Určitě k tomu dojde, protože tlak výrobců je velký a obměňovat materiál je pro výrobce naprosto zásadní. Ideálně to vidíme v kategorii kol MTB. Boom 29 kol není ničím jiným než dobře promyšlenou marketingovou strategií a nabídka kol 27,5 pro konzervativce, nebo pro osoby menšího vzrůstu, je toho jen jasným důkazem.
 
 
 
 
Co se týká zapletených kol, jsou v módě a asi opodstatněně velmi lehká, ale zároveň setrvačná celokarbonová kola s ráfky s rozšířeným profilem o výšce 40mm. Jako druhá v pořadí jsou extrémně lehká hliníková kola s titanovými náboji a dráty a keramickými ložisky s neuvěřitelně velkým zrychlením. Třetím v pořadí jsou polovysoká hliníková kola v titanu a keramice, která mají výhodu obou předchozích, ale jsou od každého „na půl cesty“. Jsou napůl lehká a napůl setrvačná. Příklady pro tyto kategorie od firmy Rolf prima jsou Ares 4, Elan & a Vigor &. Všechny mám a jezdím a nemůžu si na silničce vynachválit. Prostě není nad kvalituJ Cena vás samozřejmě příliš nepotěší, ale svoji investici určitě brzo oceníte.
 
 
M.M.