Havajský Ironman je natolik extrémním závodem, že se jakékoliv prohřešky, které vám jiné závody mnohdy prominou, tady jednoduše neodpouští a znamenají pro vás delší den a závod a tím i delší „utrpení“.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vsadil bych se, že kdybych vypsal anketu s nejčastějšími prohřešky při závodě, většina z vás by se netrefila. Havaj je totiž natolik specifická a tím i zrádná nejen pro závodníky věkových kategorií, ale dokonce i pro profíky, kteří ještě nemají se závody v těchto klimatických podmínkách, dostatek zkušeností. A i řada favoritů „nováčků“, na to v minulosti těžce doplatila.
 
 
 
Zatímco v jiných závodech hraje prioritu často taktika, rovnoměrné tempo, volba materiálu a především zapletených kol v cyklistice a další faktory, na Havaji je tím prioritním chlazení těla a především specifická výživa a doplňování energie.
 
 
Teď nemluvím o doplňování minerálních látek (nejlépe tablety saltstick, protože minerály v iontovém nápoji rozhodně nestačí), ani o doplňování tekutin nápoji, které musejí být výrazněji ředěné a silně hypotonické a doplňované ve zvýšené míře oproti běžným podmínkám. Mluvím především o doplňování energie jako takové.
 
 
To se děje jako na jiných závodech formou energetických nápojů, energetických tyčinek, gelů, případně dalších na energii bohatých a dobře vstřebatelných ingrediencí. Jsou zde ale značná specifika, o kterých málo kdo ví a většina závodníků se v této problematice příliš neorientuje. Jedná se o složení energetických nápojů, gelů a tyčinek a o načasování, kdy je a jaké používat.
 
 
Před závodem je to celkem jednoduché a skoro stejné jako u jiných závodů. Dva dny před startem už zvýšený podíl sacharidů, den před startem už speciální přípravky jako Carbo flow od enervitu, půl hodiny před startem ještě želé PRE od enervitu, vše zapít něčím s nižším podílem jednoduchých cukrů, klidně jen vodou.
 
 
Zasolování je podobné. Už dva dny před startem zvýšený přísun minerálů. Ideálně Magnesio pottasio od enervitu, nebo Zero calories od Dextro energy. Den před závodem už několik tablet Saltstick a to nejlépe rozpustných v ústech Chewable a klidně i 15 tablet rozdělených v průběhu dne, nikoliv najednou.
 
 
Po plavání rychle doplnit energii pomalejším gelem (převaha složitějších cukrů-maltodextrinů) a tekutin. Poté ale maximálně do půlky kola a pro mnohé ani to ne, tyčinky nebo gely se složitějšími cukry, na které jste zvyklí běžně absolvovat celé kolo a i první část běhu. A nejpozději v půlce kola, takže už ve stoupání na Hawi, přechod jen na gely a nápoje s jednoduššími cukry a samozřejmě jejich častější doplňování.
Důvod je jednoduchý. Tělo v těchto extrémních klimatických podmínkách mnohem dříve než obvykle přestává trávit a vstřebávat složitější cukry, které jsou obsaženy ve většině tyčinek a „hustších“ gelů ve formě převážně maltodextrinů (škrobů) a nedokáže je metabolizovat a energii z nich využít. Naopak složitější cukry začínají ve střevech kvasit a způsobují nafouknutí břicha a ne zrovna příjemné pocity.
Jednoduše řečeno, je potřeba vzdát se většiny tyčinek a u gelů přejít mnohem dříve na takové, které obsahují převahu jednoduchých cukrů. V krizovém případě je vhodná i například coca cola , ale obsah energie v ní je moc nízký na to, jaký objem nápoje dokáže žaludek vstřebat.
 
 
Takže není gel jako gel a není nápoj jako nápoj, ale je potřeba se v té problematice orientovat a vyvarovat se zásadních chyb, které vám dokáží závod proměnit v utrpení a přežívání.
 
 
A abych byl co do informací komplexní i pro doplňování minerálů, postačí v průběhu kola a běhu jedna kapsle saltstick nebo saltstick plus(obsahuje navíc kofein pro rychlejší nástup účinku) co půl hodiny a pokud už by ke křečím došlo, tak nárazově 3-5 tablet saltstick najednou a výrazněji zapít.
 
 
Hodně zdaru na havaji, nebo v závodech s podobnými klimatickými podmínkami.
 
 

M.M.