V poslední době nastal doslova boom s levnými karbonovými koly a i lidé, co si je dříve nemohli dovolit, si je za cenu hluboko pod dvacet tisíc pořizují a radují se z toho, že si počkali a mají konečně svá vysněná kola.
 
 
 
 
 
A nepřijde jim ani divné, že značky jako Zipp, Hed, Rolf a další nabízejí tato kola za trojnásobek a více i levnější značky mající tento segment spíše jako doplněk, stojí více než dvojnásobek levných „karbonových“ modelů.
 
Otázka je tedy nasnadě. V čem se kola tak razantně liší a jsou vůbec karbonová?
 
Některá alespoň z části, jiná vůbec. A i u těch s jejich podílem, je kvalita karbonu někde úplně jinde, než u prémiových značek. Většinou ale převládá umělá hmota nebo sklolaminát a podíl karbonu jako takového, je doslova zanedbatelný.To se samozřejmě odráží i ve vlastnostech daných kol a většina z nich nedosahuje ani kvality dobrých kol hliníkových.
 
 
Samostatnou kapitolu potom tvoří použité náboje a jejich kvalita, výplet, pevnost kol a v neposlední řadě i jejich schopnost brzdit a to i za mokra, nebo v delších a náročných sjezdech. Prasklý nebo zkroucený sklolaminátový ráfek v desetikilometrovém sjezdu, není opravdu ničím výjimečným a to i u hubených cyklistů a ne „hobbíků“ s téměř metrákem živé váhy.
 
 
 
Nutnost rozepínání zadní brzdy ve stoupáních není také ničím výjimečným, když se vám kolo v každém kopci v rámu doslova kroutí a brzdí o špalíky časovkových speciálů, kde není zrovna velký prostor pro „rozpětí“ zadní často kapotované brzdy. Ale to už jsou jen takové „maličkosti“. Hlavně že jsme ušetřili a máme karbonová kola.
 
 
I mně se lidé v poslední době často ptají, proč máme u kol Boardman, jež stavíme často na míru, u podobných variant kol tak velké cenové rozpětí. A odpovědí je právě osazení jinak stejného rámu. Stěžejní položkou a tím zásadním cenovým rozdílem jsou nejčastěji právě zapletená kola. Po rámu samotném asi to nejdůležitější, co na kole existuje, což si málo kdo uvědomuje a často investuje do nesmyslů a detailů vybavení, než toho jasně prioritního.
 
 
Abychom dopřáli všem, nabízíme kola na míru hned ve čtyřech cenových úrovních a to především s ohledem na použitá zapletená kola, mechaniku nebo elektroniku a variantu ekonomickou, nebo „závodní“. Cenový rozdíl je často skoro dvojnásobek ceny kola mezi základní a špočkovou variantou u stejného nebo velmi podobného modelu.
 
 
A jen rada na závěr. Až si budete pořizovat karbonová kola asijských výrobců za méně než 20tis, pečlivě zvažte, zda není lepší investovat do kol hliníkových, v podobné cenové hladině, která budou doslova špičkou v daném segmentu a často předčí i vaše očekávání. A to nejen co se týče hmotnosti, ale i pevnosti, brzdných vlastností, valivosti, zrychlení, ale především trvanlivosti a bezpečnosti!

M.M.