Už v předchozím díle jsem se dotkl diet a jejich nefunkčnosti, respektive jen dočasného účinku, který rychle vymizí po ukončení diety.
 
 
 
 
 
 
 
 
A to beru v úvahu tu lepší variantu, že dietu, omezování a hladovění s ní spojené, vydržíte po celou dobu, což se většinou ani nestane a často budete už v jejím průběhu laborovat s různými prohřešky typu nárazové konzumace a přejídání, a to především ve večerních hodinách.
 
Ale i kdyby se vám to povedlo, každá dieta jednoho dne skončí, a protože si tělo jednoduše „pamatuje“ předchozí stav a hmotnost, při prvním zvýšeném příjmu energie se k ní zase rychle vrátí.
 
 
 
Navíc se tělo dokáže do jisté míry přizpůsobovat měnící se energetické bilanci a je schopné, při jejím přechodném snížení ve prospěch výdeje energie, získat z potravy maximum možného, aby si udrželo optimální hmotnost. Známý je i fakt, že na hladovění ve formě diety rychleji zareaguje člověk doslova obézní, jež je velice vzdálen optimálnímu tělesnému složení, než sportovec, který je mu velice blízko, nebo mu dokonce odpovídá, ale potřebuje něco shodit. Tak jako pro obézního nebude problém díky hladovění „sundat“ během relativně krátké doby několik kilogramů (nyní záměrně pomíjím fakt, že je zase stejně rychle nabere), bude mít relativně hubený člověk problém shodit stejným způsobem i jediný kilogram. Tělo má totiž zakódováno optimální tělesné složení a nechce povolit odchylku. A to především dolů, na nižší procento tělesného tuku, než je vhodné. To, že lépe reaguje nahoru a my tloustneme, je především tím, že jsme ho „ošálili“ pomocí dietetických prohřešků (střídání obžerství a hladovění) a dochází k nekompromisní tvorbě zásob. Musí jít ovšem vždy o dlouhodobý, opakující se stav, nějaké to nárazové přejezení se z nás tlouštíka nikdy neudělá.
 
 
 
Každoročně mne fascinovalo, kolik lidí se pod masáží reklam na přelomu roku nechalo přesvědčit o zázračnosti některých dietních koktejlů (raději nebudu jmenovat) a jejich zázračné krabičky s obyčejným proteinovým nápojem ve velkém mizely z pultů hypermarketů a lékáren. Tyto proteinové koktejly s nízkým obsahem tuku a cukru (jak také jinak) v hodnotě asi 5Kč za balení se bez problémů prodávaly za částky s několika nulami navíc, výrobce si mnul ruce, jak se dá snadno vydělat na lidské hlouposti a „paní Smutná“ a další známé osobnosti se na nás smáli z obrazovek a vyprávěli nám pohádky, jak je to hubnutí lehké a zábavné. A když vám to tvrdí někdo, kdo se sotva vejde do záběru kamery a z profilu jen na širokoúhlé televizi, přijde mi to více než úsměvné. Stejně tak jako propagace zázračných přístrojů, pomocí kterých zhubneme v určité konkrétní partii těla. Je až zarážející, čeho je schopen se člověk, toužící zhubnout chytit a co je ochoten podstoupit a zaplatit. Bohužel, to už je paradoxně reálnější ta pohádka s Kosmodiskem, který vám údajně za týden opraví roky přetěžovanou páteř a posílí svalstvo, které celý váš korzet drží.
 
 
 
 
Pojďme ale k problémům, které si můžeme přivodit dietami - ať už ve formě úplného nebo částečného hladovění, tak nějaké zázračné diety, založené na omezení nebo vypuštění některých potravin, nebo třeba naopak na konzumaci jedné jediné, na pití zeleninových šťáv, džusů, čistě bílkovinné stravy a já nevím, co všechno se v této oblasti už objevilo. Jisté je jedno - dlouhodobě nic nefunguje a vy nejenže se s největší pravděpodobností vrátíte po ukončení diety do „původního stavu“, ale většinou si také přivodíte další komplikace spojené s nevyvážeností stravy, absencí některých životně důležitých látek atd. U sportovců je to ale problém ještě mnohem větší. Dieta při tréninku je velmi kontraproduktivní. Vlivem vyčerpání glykogenových zásob a často i dehydratace dojde ke značnému zpomalení regenerace, zhoršení výkonnosti a dlouhodobé únavě a to nejdříve fyzické, následně i psychické. Další problém nastane s vaší aktivní svalovou hmotou, kdy získáváním energie z větvených aminokyselin BCAA dochází při dlouhodobějších výkonech k jejímu rozpadu, ale absencí bílkovin a energie nedochází po skončení výkonu ke zpětné syntéze a obnově této svalové hmoty.
 
 
 
 
To má samozřejmě také značně negativní dopad na vaši výkonnost a na proces celkové regenerace organismu. Samozřejmě se u vás ještě více než u nesportujících projeví absence některých látek - vitamínů, minerálů, antioxidantů atd., takže ani vaše imunita nebude zrovna v ideální kondici a první bakterie nebo vir, který poletí okolo, vás vyhodnotí jako snadnou kořist. A to jsou jen některá rizika všech možných diet a jednostranné výživy organismu. Proto raději jezte „normálně“, vyváženou, pestrou a pokud možno zdravou stravu a váš výdej a příjem energie mějte pod kontrolou tak, aby ve fázi, kdy potřebujete shodit pár kilo, převyšoval výdej příjem energie maximálně o 15-20% a tento rozdíl postupně s dosahovanými úspěchy vracejte až do zcela rovnovážného stavu. Zdůrazňuji postupně, ne skokově. Na pomoc si ve fázi shazování můžete vzít některý z preparátů, jež povzbudí váš metabolismus tuků při sportovním výkonu a nechá ho dobíhat ještě nějakou dobu po jeho skončení, ale základem musí být váš jídelníček a dostatek sportovních aktivit, bez kterých ani tyto „bourače tuku“ nefungují. Rozhodně nikdy nesáhněte po pomocnících typu psychofarmak, ani zvyšujících váš klidový metabolismus, neboť jde doslova o zdraví.
 
 
M.M.