Po řadě článků o výživě, zaměřených především na redukci váhy, vám prozradím ještě jednu metodu, kterou sám s úspěchem už nějaký ten rok používám. A to zvláště v poslední době, kdy na sportování nemám moc času, většinu dne trávím u počítače...
 
 
 
 
 
 
 
 
...a tak musím z krátkého, maximálně hodinového šlapání na trenažéru nebo válcích večer při zprávách, vytěžit maximum. Využívám zařízení, které jsem si původně koupil, abych zlepšil své krevní parametry a pozvedl je na „běžnou“ sportovní úroveň po mém dlouhodobějším léčení po kolizi s automobilem.
 
Teprve postupně jsem objevoval jeho další „přednosti“ a možnosti využití. Jde o hypoxický generátor, který upravuje vzduch v prostředí (nebo v masce) na nastavenou nadmořskou výšku. V principu se jedná o simulaci vysokohorského prostředí v domácích podmínkách. Jeho používáním nejen že dochází ke zlepšení krevních parametrů (a tím i ke zvýšení sportovní výkonnosti), ale také se mi daří během poměrně krátké doby shodit několik kilogramů! A to především bez diety, i když s využitím podpůrné suplementace (Thermo-Enervit, karnitin, BCAA, občas Shleha-nutrend).
 
Vysokohorský trénink a snižování váhy
Cvičení a další aerobní aktivity jsou nedílnou součástí prakticky každého programu na snížení váhy a formování postavy. Cvičení ve vysokohorském prostředí má na tyto faktory velmi pozitivní vliv – nejen, že dochází k rychlejšímu spalování kalorií, ale toto spalování pokračuje ještě několik hodin po ukončení sportovní aktivity! Cvičením v hypoxickém prostředí tedy dosáhnete při stejně dlouhém tréninku mnohem lepších výsledků. V konečném výsledku je to stejné, jako byste trénink značně prodloužili, což je pro někoho právě oním limitujícím faktorem, protože více času tréninku věnovat nemůže, a to ani neberu v potaz mnohem větší únavu po dlouhotrvajícím tréninku. A co si budeme povídat, je to i pohodlnější (pokud pominu fakt, že musím mít na obličeji masku a během jízdy se nemohu napít). 
Podle studie německých expertů, kterou prováděli na osobách s nadváhou, vyšlo najevo, že pouhým pobytem v hypoxické místnosti, stejně tak jako při krátkodobém pobytu ve vysokých horách, se u testovaných osob nejen značně zvýšila rychlost metabolismu, ale také se snížil apetit (vlivem zvýšení sekrece hormonu leptinu, indikátoru „nasycenosti“) a krevní tlak. Testované osoby potom hubly rychleji i za situace, kdy nezměnily svůj životní styl. A co teprve když se vysokohorské prostředí spojí s tréninkem a lehkým omezením stravy, případně s cílenou suplementací.
Problém je pouze v tom, že dlouhodobým pobytem v nadmořské výšce se tělo postupně aklimatizuje a přestane na tento podnět reagovat, proto je potřeba střídat běžnou a vysokou nadmořskou výšku.
A právě k tomu je jako stvořený hypoxický generátor! Jeho výhodou je to, že nadmořskou výšku můžete rychle střídat a tělo tak neustále podněcovat k odpovídající reakci. V jednu chvíli jste na úrovni vašeho bydliště a za minutu už ve výšce 3000 m.n.m.
 
V porovnání se cvičením v běžném prostředí má cvičení v simulované nadmořské výšce řadu výhod.
Aerobní aktivita je mnohem efektivnější 
Dochází k rychlejšímu a dlouhodobějšímu spalování kalorií
Podíl metabolismu tuků na aerobní práci je mnohem vyšší
Zvýšení metabolismu pokračuje i po ukončení sportovní činnosti!
Zlepšují se plicní funkce a transportní kapacita krve pro kyslík
Snižuje se oxidační stres zvýšeným odbouráváním volných radikálů
Dochází k transformaci škodlivého cholesterolu na DHEA-hormon „mládí“
 
Množství kalorií spálených během a po cvičení v délce 20 minut
Při stejném výkonu se v hypoxickém prostředí spálí více než dvojnásobné množství kalorií
 
Pro cvičení s využitím hypoxie se používá hypoxická maska napojená na generátor vyrábějící upravený „horský“ vzduch, kterou má cvičenec pohodlně připevněnu ke svému obličeji. Jako sportovní aktivita poslouží nejčastěji rotoped, ale dá se využít i stepper, běhátko nebo třeba veslařský trenažer. Simulovaná nadmořská výška je nejčastěji mezi 1500-3000m n.m. a doba cvičení 30min-1hod. Intenzita cvičení není příliš velká a zátěž se koriguje podle dosahované tepové frekvence (jde čistě o aerobní pásmo). K dosažení efektu je potřeba několika po sobě následujících lekcí v intervalu 2-3x týdně.
V USA a vyspělých státech Evropy už je možné využít speciální hypoxymístnosti, jež jsou součástí moderních fitnesscenter. Jedná se o místnosti, ve kterých jsou umístěny spinnery, běhátka apod., a ve kterých je simulováno vysokohorské prostředí. V ČR se jedno takovéto fitnesscentrum chystá a další by ho měla brzy následovat. Výhodou místnosti je především to, že nemusíte používat hypoxickou masku.
V současné době je v ČR možné hypoxické systémy využít ve dvou hypoxicentrech v Praze, nebo si celé zařízení pronajmout domů. Nejde sice o úplně levnou záležitost, ale výsledek stojí za to. Navíc, když si leckdo z nás spočítá, kolik už utratil za všemožné zázračné hubnoucí koktejly, přístroje na cvičení, pilulky, zahřívací a vibrační nesmysly, nebo kolik by dal za neinvazivní liposukci někde v kosmetickém salónu, vyjde ho pronájem, nebo návštěva hypoxicentra na zlomek těchto investic a navíc souběžně docílíte zlepšení krevních parametrů a související zlepšení fyzické a sportovní výkonnosti.
 
Tato zařízení mohou pro účely snížení hmotnosti úspěšně využít i nesportovci. V těchto případech se používá metoda IHT- přerušovaná hypoxická terapie. 
Metoda IHT je založena na krátké střídavé inhalaci (4-5min) hypoxického (odpovídá nadmořské výšce 3500 – 6000 m n.m) a běžného vzduchu. Tyto cykly se opakují po dobu cca 1 hodiny a k dosažení kýženého efektu je zapotřebí minimálně 10 aplikací v deseti po sobě následujících dnech s možnou pauzou 1 den (delší přerušení by mohlo mýt negativní vliv na dosažený efekt). Tuto sérii je během roku možné pro maximální zvýšení účinku 2-4x zopakovat. Větší efekt má ovšem hypoxico ve spojení se sportovní aktivitou a metodu IHT bych doporučil jen tomu, kdo z nějaké zdravotní příčiny právě sportovat nemůže.